چطور می توان ازدواج شادی داشت؟

چطور می توان ازدواج شادی داشت؟


همین که اشخـاص در درجه اول نسبت به خودشان و خواسته‌هایشان آگاهی داشته باشند و در درجه بعد بتوانند شناخت خوبی نسبت به طرف مقابل پیدا کنند و با کمک هم خواسته‌هایشان را برآورده کنند، زندگـی مشترک شادی را تجربه می کنند. هر چقدر شما خود آگاهی بیشتر و دانش ضـروری از ازدواج و خواسته‌هایتان داشته باشید، شانس گزینش همسـر مناسب و عملی شدن خواسته‌ها در زندگـی مشترک بیشتر می شود و آرامش و سرحالی زیادتری را کنار همسـرتان تجربه خواهید کرد.

  

چگونه خودمان را بیشتر بشناسیم؟

منظور از خودآگاهی این است که اشخـاص بتوانند شناخت درستی از خود داشته باشند یا با کمک اشخـاص پخته و باتجربه که در مواقع حساس زندگـی خود تصمیم‌های درستی می‌گیرند، به این شناخت برسند و تصمیم درستی بگیرند.

به جز این می توانید از اطرافیان خود درخواست کنید که رفتارتان را نقد نمایند تا متوجه شوید که دیگران چه برداشتی از طرز برخورد و رفتارهایتان دارند و به این نحو، خود را مناسـب تر بشناسید. چنین اقداماتی نشان خواهد داد که حرکتی رو به جلو را شـروع کرده و نیت رشـد دارید. اما می بایست حواسمان باشد که تمام انسان ‌ها صلاحیت نقد رفتار دیگران را ندارند و برخـی وقتها احتـمال دارد اطرافیان قضاوت درستی از رفتار دیگران نداشته باشند؛ پس تن سپردن صرف به حرف‌های دیگران هم توصیه نمی گردد.

بسیار از ما در وقـت گزینش همسـر احتـمال دارد تحت اثر احساسات، بیشـتر از معیارهای با ارزش را نادیده بگیریم یا فکر کنیم که بعد از ازدواج می‌توانیم همسـرمان را تغییر دهیم. نبایستی فراموش کرد که تغییر اشخاص ، آن هم در سطوح گسترده ، غیراحتـمال دارد ، الا اینکه خود شخـص بخواهد که تغییر نماید ، ولی در بیشـتر مواقع اشخـاص احساس نمی‌کنند که احتیـاج به تغییر دارند و این امر موجـب شروع بیشـتر از مـوارد و از میـان رفتن شادی و سرحالی زندگـی مشترک می گردد. اینجاست که معیارهای انتخاب، تناسب و کفویت مطرح می گردد.

مثل هم، ولی نه کپی همدیگر

در ازدواج قرار نیست زوج ها دقیقا کپی برابر اصل همدیـگر باشند. قرار هم نیست که آنچنان فرق داشته باشند که در نقطه مقابل هم قرار بگیرند. برتریـن حالت در گزینش همسـر همسانی می باشد.

همسانی یعنی دارا بودن وضعیت مشترک بین دو شخـص که آنان را به سوی همدیـگر جذب می نماید و پیوند وصلت آنان را استوارتر می کند. و خوب است آگاه باشیم نا همسانی بین دو شخـص سرچشمه کشمکشهای خانوادگی است و سنت مهمترین عاملی می باشد که انسان را به سوی گزینش همگونان خویش می راند و شالوده مستحکم ازدواج های کم و بیش همسان را قوام خواهد بخشید. ولی برای درک بیشتر باید اقسام همسانی که در عصر ازدواج همگون، دخیل می باشند برشمرد.

۱) همسانی بر مبنای خصوصیات جغرافیایی

توانایی گزینش به معنای توانایی برخورد می باشد و نزدیکـی محل سکونت خود به منزله گونه ای مقدمه و زمینه ای برای وصلت است و تا برخورد صورت نگیرد انتخابی هـم در کار نمی باشد. همجواری به عنوان یکـی از اصول گزینش این توانایی را به شما خواهـد داد که با شخـص دلخواه خود که همسایه می باشید وصلت کنید چرا که اشخـاصی که در یک محل زندگـی می کنند در بسیاری از صفت ها و عادات همگون می باشند ، مثل نظر مذهبی، فرهنگی و حتی اقتصادی.

۲) برابر بودن سنی

همسانی سنی را می بایست به عنوان یک ضریب با ارزش همسان همسـر ی دانست، نزدیکـی محل سکونت و شباهت بعضـی خصوصیات فیزیکـی مثل رنگ پوست و اندازه قد آنچنان ضـروری نمی باشند که دو شخـص را به ازدواج  زناشویی وادار کند ، ولی نزدیکـی سن یکـی از بنیانی ترین آنهاست، چون انتظارات شیوه نگرش افـراد در سنی گوناگون فرق می کند ، از این رو فرق گسترده سنی با خود تفاوت های گسترده فرهنگی و دنیا بینی را به همراه می آورد.